Solution-Focus Team Leadership czyli podejście skupione na rozwiązaniu w zarządzaniu zespołem.
Managerowie zazwyczaj analizują przyczyny powstawania problemu aby znaleźć rozwiązanie i je zastosować. Pytają i szukają masy informacji o tym dlaczego coś się nie powiodło, ile to trwało i ile kosztowało, kto brał w tym udział i dokładnie co, kto zrobił, że nie wyszło albo raczej kto, czego nie zrobił i dlatego nie wyszło. Potem z całą swoją starannością, zaangażowaniem, wiedzą, przygotowują plan naprawczy i sami bądź poprzez zespół „naprawiają”. Czasami po drodze jeszcze zdążą zastosować skuteczny model wyciągania konsekwencji z niepowodzeń np.: publicznie besztając, zmieniając stanowisko lub projekt a czasami nawet zabierając premie czy bonusy. Brzmi znajomo?
Managerowie w większości przekonani są o tym, że jeśli rozpatrzą każdy najdrobniejszy element problemu to zrozumieją jego powstanie i będą wstanie na podstawie znalezionych błędów, przygotować najlepsze rozwiązanie. Zrozumienie jednak przyczyn nie zawsze pokazuje jednak jakie powinno to być rozwiązanie. Jaka jest zatem alternatywa?
Solution Focus Approach. W tym podejściu, skupionym na rozwiązaniu, nie chodzi o unikanie problem, ale zmianie myślenia o nim. Chodzi o to aby nie krytykować, nie wytykać błędów, gdyż one prowadzą do poczucia beznadziei, przywodzą na myśl, że problemy w obliczu jakich stoi zespół to przeszkody nie do pokonania, a oni sami nie potrafią i nie dadzą rady ich rozwiązać. W SFA chodzi o to aby skupić się na wykorzystaniu zasobów jakie są i jakie mogą one wykreować wzmocnienia w przyszłości. Manager ma do dyspozycji cała masę narzędzi aby budować podejście skupione na rozwiązaniach w zarządzaniu zespołem. Należą do nich między innymi: docenianie, komplementowanie, słuchanie ( ze szczerą intencją zrozumienia) oraz zadawanie dobrych, budujących pytań. Skupiając się na tym co działa oraz na tym co można zrobić czyli co zespół zrobił dobrze oraz co może zrobić, prowadzi do szybkiego i skutecznego rozwiązania.
Streszczenie zarządzania zespołem opartego na SFA może brzmieć tak:
– jeśli coś działa, róbcie tego więcej
– jeśli coś nie działa, róbcie coś innego
Korzyści wynikające z zastosowania tego modelu są wielorakie:
– problem jest rozwiązany, firma czerpie korzyści
– zespół jest zmotywowany, wierzy w swoje możliwości, kompetencje i będzie bardziej skłonny do twórczej pracy w przyszłości
– feedback zostanie dużo lepiej przyjęty przez zespół jeśli zostanie doceniony jego wkład w rozwiązanie
– manager będzie mieć autorytet wśród ludzi ze swojego zespołu i zbuduje zaufanie, którego podstawą są dobre i szczere relacje
– organizacja wzmacniana zostaje od środka i będzie emanować kulturą szacunku na zewnątrz, budując tym samym swój wizerunek i dobre miejsce pracy
Jeśli interesuje Cię więcej szczegółów, jak odnajdywać mocne strony w zespołach oraz indywidualnych osobach do budowania efektywności pracy, skontaktuj się ze mną w celu nawiązania współpracy.